بسم الله الرحمن الرحیم

یک نفر مردم را تشویق به اهدای عضو در حالت مرگ مغزی می کرد من تصمیم گرفتم در این مورد تحقیق کنم و یک مقاله بنویسم.

که خلاصه آن مقاله از این قرار است:(اینجا فقط فتوای مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی (حفظهما الله) را توضیح می دهیم.)

 آیت الله سیستانی حفظه الله  این کار را اصلا جائز نمی دانند فتوای ایشان این گونه است: «مراد از میت در مسائل یاد شده کسی است که ریه ها وقلب او کاملا متوقف شده باشند و بازگشتی نداشته باشد و اما کسی {که} از نظر مغزی مرده است در حالی که قلب و ریه او هر چند به کمک دستگاه وظیفه خود را انجام می دهند میت شمرده نمی شود و قطع اعضای او برای الحاق به زنده به هیچ وجه جایز نیست.

در اواخر کتاب توضیح المسائل ایشان این فتوی و فتاوای دیگر از این قبیل ذکر شده که ایشان         می فرمایند در هر حال دیه بر عهده قطع کننده است هر چند شخص مسلمان کامل مرده باشد و اعضایی مثل چشم و دست را برای پیوند جایز نیست از بدن میت قطع کنند و اگر قطع کرند واجب است دیه دهند و اعضا را دفن کنند ....

فتوای مقام معظم رهبری حفظه الله که واقعا از نظر ادبیاتی دقیق نوشته شده است و من این فتوا را به چند تن از دوستان نشان دادم و خواستم که توضیح دهند دیدم که نتوانستند مشارٌالیه و مستثنی منه را مشخص کنند و با توجه به جمیه آخر فتوا، گفتند: که رهبری با این کار موافق است در حالی که وقتی دقت کردیم متوجه شدیم مسأله کاملا متفاوت می شود چون ایشان در وسط فتوایِ خود این جمله را دارند «در غیر این صورت» این جمله«در غیر این صورت» با توجه به ماقبل، یعنی در صورتی که باعث تسریع در مرگ و قطع حیات او نشود جایز است و باید قبلا اجازه داده باشد.

حال شما به این سؤال پاسخ دهید:  آیا برداشتن قلب و کبد یا کلیه ها باعث تسریع در مرگ و قطع حیات نمی شود؟ این مسأله در اجوبة الاستفتائات  سؤال شماره ۱۲۹۲  است.( بعضى از افراد دچار ضایعات مغزى غیر قابل درمان و برگشت مى شوند که بر اثر آن، همه فعالیت هاى مغزى آنان از بین رفته و به حالت اغماى کامل فرو مى روند و همچنین فاقد تنفس و پاسخ به محرّکات نورى و فیزیکى مى شوند، دراین گونه موارد احتمال بازگشت فعالیت هاى مذکور به وضع طبیعى کاملاً از بین مى رود و ضربان خودکار قلب مریض باقى مى ماند که موقّت است و به کمک دستگاه تنفس مصنوعى انجام مى گیرد و این حالت به مدّت چند ساعت و یا حداکثر چند روز ادامه پیدا مى کند، وضعیت مزبور در علم پزشکى مرگ مغزى نامیده مى شود که باعث فقدان و از دست رفتن هر نوع شعور و احساس و حرکت هاى ارادى مى گردد و از طرفى بیمارانى وجود دارند که نجات جان آنان منوط به استفاده از اعضاى مبتلایان به مرگ مغزى است، بنا بر این آیا استفاده از اعضاى مبتلا به مرگ براى نجات جان بیماران دیگر جایز است؟
  ج. اگر استفاده از اعضاى بدن بیمارانى که در سؤال توصیف شده اند براى معالجه بیماران دیگر، باعث تسریع در مرگ و قطع حیات آنان شود جایز نیست، در غیر این صورت اگر عمل مزبور با اذن قبلى وى صورت بگیرد و یا نجات نفس محترمى متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشکال ندارد.)

این خیلی برایم عجیب است که چرا تبلیغات صدا و سیما این همه در مورد قضیه اهداء عضو شدید است نمی دانم طبق چه مدرکی می گویند باعث آرامش روح شخص میت می شود؟  

اگر بیمار مرگ مغزی مرده است چرا؛ ارثش را تقسیم نمی کنند؟

چرا اگر کسی که او را به این حالت برده را به جرم قتل در همان ایام محاکمه نمی کنند؟

چرا از زمان شروع حالت مرگ مغزی زنش عده نگه نمی دارد تا بعد از عده ازدواج کند؟

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟ لطفا نظرتان را مطرح نمایید!